“Det jeg ønsker å bidra til, er å være en akselerator og hjelpe folk å få fart på sin digitale reise,» understreker Øyvind.
Han er en ingeniør som alltid har likt å jobbe med mennesker, teknologi og bedrifter. Etter å ha arbeidet med koding og vært IT-sjef samt hatt lignende tekniske roller, begynte han med både salg og rådgivning.
Øyvind ble leder for ulike selskaper i IT-sektoren og fikk stillinger i tekniske bedrifter. For 25 år siden startet han et selskap som spesialiserte seg på digital transformasjonsrådgivning. I løpet av disse årene fokuserte han på å bistå energiselskaper, sette opp store transformasjonsprogrammer og gjennomføre praktiske operasjonelle endringer i nye prosjekter.
» Jeg hadde æren av å jobbe med BP, hvor vi fikk reise rundt og finne de beste akademiske partnerne vi kunne samarbeide med, og endte opp med fem professorer fra Boston University som vi jobbet med i 10 år. Dette ga meg et teoretisk grunnlag for arbeidet vårt, som nå må forenkles og tilpasses vår drift i EDIH, » sier Øyvind.
Stig Marthinsen, administrerende direktør i EDIH Oceanopolis, ønsket at Øyvind Mydland ikke bare skulle være en mentor og rådgiver, men også ta ansvar for metodikken for programmene som EDIH Oceanopolis vil implementere. Øyvind har derfor to roller: programleder og rådgiver.
Den ene rollen innebærer å sette opp programmet. Hvilken metodikk vil EDIH Oceanopolis bruke når vi henvender oss til selskaper og forklarer hvordan de kan akselerere virksomheten sin for å realisere større forretningspotensial ved å bruke data og AI smart.
Den andre rollen er som rådgiver og mentor for selskaper som trenger veiledning og støtte.
«EDIH Oceanopolis er et sted hvor jeg kanskje kan bruke noe av erfaringen jeg har samlet opp gjennom mange år i operasjonelt arbeid med både store og små energiselskaper. Det er gøy å jobbe med folk som ønsker å oppnå endring. Det innebærer både profesjonelle og menneskelige aspekter, som jeg finner passende her i en setting med likesinnede mennesker, med Stig som leder, og nettverket bygget innen EDIH med Nordic Edge, Kunnskapsparken og de andre partnerne.»
Digitalisering er svært viktig for ham fordi det er en muliggjører som bedrifter bør bruke for å styrke sin posisjon. Nesten uavhengig av hva du driver med, til en større eller mindre grad. Det kan høres teknisk ut, men det handler om å forstå hvordan man håndterer data, tar posisjoner, automatiserer og sikrer en rettmessig plass i verdikjeden.
» Å være med på å male det bildet og få folk til å forstå disse mulighetene er spennende for meg. »
Han ønsker å jobbe med mennesker som står overfor spennende utfordringer, og å være en lagspiller i vårt nettverk for å oppnå resultater. Det er det som er gøy, forklarer Øyvind – å oppnå resultater.
Han er en sterk tro på at EDIH Oceanopolis bør ha aktiviteter hvor vi har akselerert SMB’ers forretningsreise, muliggjort av digitalisering på en måte som de er svært fornøyde med. Øyvind sier at dette er en reise som aldri tar slutt. Det er en trinnvis prosess, men hvis EDIH kan fungere som en akselerator for de som virkelig har oppnådd resultater, har EDIH lykkes.
Øyvind forklarer at det er svært lite byråkrati i å søke til EDIH. Det er en svært enkel prosess. EDIH Oceanopolis kobler seg med SMB-selskapet der de er med det de ønsker å oppnå, og vi kan begynne å jobbe praktisk fra første møte.
Han mener at for SMB-selskaper er EDIH-programmet et veldig godt verktøy for å være en digital akselerator. Det er avgjørende å lære så raskt som mulig. Dette innebærer å kjøre eksperimenter og lære av dem for deretter å vurdere hvordan man kan skalere dette opp. Å bevege seg raskt fra der du er til der du får resultater, starte reisen men også etablere dette i en systematisk struktur.
Hans tre nøkkel elementer i EDIH:
1. Tenk på hvordan EDIH’s arbeid, det handler om raskt å skape en forståelse av muligheter – hva vi kan gjøre.
2. Hvordan vi kan oppnå praktisk arbeid innen selskapene som ønsker å akselerere sin digitale reise, steg for steg.
3. Engasjere de riktige menneskene med de riktige aktivitetene for å gjøre akselerasjonen av forretningsutviklingen effektiv.